Edellisessä lokakuun veropaketissa on huomioitu HE:t 78/2023 vp asti, KHO:n päätökset 2023:94 asti ja KVL:n ennakkoratkaisut 2023/42 asti. HaO-päätöksiä oli julkaistuna 17.10.2023 asti. Verohallinnon ohjeet, päätökset ja kannanotot oli noteerattu lokakuulta.

1. Hallituksen esitykset

Ei uusia verolakiesityksiä. Koska lokakuussa oli useita esityksiä, kerrataan ne lyhyesti ja tarkistetaan miten ne ovat edenneet (PerL 72 §: lakiehdotus otetaan asiaa valmistelleen valiokunnan annettua siitä mietintönsä eduskunnan täysistunnossa kahteen käsittelyyn):

HE 78/2023 vp (eduskunta.fi) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maatilatalouden tuloverolain 10 a §:n muuttamisesta (hyväksytty 2. käsittelyssä muuttamattomana 22.11.2023; keskeinen sisältö maatalouden tasausvarauksen enimmäismäärän korotus 13,5 teur > 25 teur )

HE 77/2023 vp (eduskunta.fi) Hallituksen esitys eduskunnalle suurten konsernien vähimmäisveroa koskevaksi lainsäädännöksi (1. käsittelyä edeltävä valiokuntakäsittely päättynyt 1.12.2023, puollettu esityksen hyväksymistä muuttamattomana; keskeinen sisältö EU-direktiivin 2022/2523 täytäntöönpano ja suurten konsernien 15 % minimiverotaso)

HE 64/2023 vp (eduskunta.fi) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi varainsiirtoverolain muuttamisesta (hyväksytty 1. käsittelyssä 1.12.2023 muuttamattomana; keskeinen sisältö vs-veroprosentin alentaminen 4 %:sta 3 %:iin sekä 2 %:sta ja 1,6 %:sta alentaminen 1,5 %:iin, ensiasunnon ostajan vs-verovapauden poisto)

HE 44/2023 vp (eduskunta.fi) Hallituksen esitys eduskunnalle osakesäästötilistä annetun lain 5 §:n muuttamisesta (hyväksytty 1. käsittelyssä 30.11.2023 pääasiassa teknisin muutoksin; keskeinen sisältö osakesäästötilille talletettavien varojen enimmäisrajan nosto 50 teur:sta 100 teur:oon)

 HE 40/2023 vp (eduskunta.fi) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi varainsiirtoverolain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta sekä elinkeinotulon verottamisesta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta (hyväksytty 1. käsittelyssä 29.11.2023 muuttamattomana; keskeinen sisältö mm. kunnan sotetoimen käytössä olleen kiinteistön tai toimitilaosakkeiden yhtiöittäminen vs-verovapaasti + tähän liittyen EVL-muutos hankintamenojen määräytymisestä vastaanottavassa yhtiössä kirjanpidon menojäännöksen mukaan, liiketoimintasiirron vs-verovapaus jo toimivaan yhtiöön, arvopaperin määritelmän laajennus koskemaan myös arvopaperin luovutuksen yhteydessä luovutettua lainasaamista, arvopapereina tapahtuvan voitonjaon käännetty vs-verovelvollisuus ja vs-verovelvollisuus vähemmistöosakkeiden lunastusmenettelyssä)

HE 39/2023 vp (eduskunta.fi) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kiinteistöverolain muuttamisesta (hyväksytty 2. käsittelyssä 8.11.2023 muuttamattomana; keskeinen sisältö maapohjan kiinteistöveroprosentin eriyttäminen yleisestä kiinteistöveroprosentista ja maapohjan vaihteluvälin alarajan korotus 0,93 %:sta 1,30 %:iin)

HE 38/2023 vp (eduskunta.fi) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkaverosta annetun lain muuttamisesta (hyväksytty 2. käsittelyssä 28.11.2023 muutettuna; keskeinen sisältö savuttomien nikotiinituotteiden kuten nikotiinipussien verollisuus, lisätty nestemäiset savuttomat nikotiinituotteet)

 HE 37/2023 vp (eduskunta.fi) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta (1. käsittely alkanut 1.12.2023; valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana; keskeinen sisältö veron korotus yli 5,5 % tilavuusprosentin viinit n. 8,3 %, etyylialkoholit n. 8,8 %, välituotteet n. 12,7 %, veron lasku yli 3,5 tilavuusprosentin oluet n. 4,9 %)

 HE 36/2023 vp (eduskunta.fi) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain liitteen muuttamisesta (1. käsittely alkanut 1.12.2023, valiokunta on puoltanut esityksen hyväksymistä muuttamattomana; keskeinen sisältö liikennepolttoaineiden valmisteveron alennus kompensoimaan uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen tason asteittaisesta noususta aiheutuva keskimääräinen pumppuhintojen nousu)

 HE 35/2023 vp (eduskunta.fi) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain liitteen muuttamisesta (hyväksytty 2. käsittelyssä 29.11.2023 muuttamattomana; keskeinen sisältö henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveron perusveron keventäminen kohdistuen keski- ja suuripäästöisiin autoihin sekä niihin vanhimpiin autoihin, joista ei ole päästömittaustietoa)

 HE 34/2023 vp (eduskunta.fi) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi vuoden 2024 tuloveroasteikosta, tuloverolain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta sekä eräiden muiden verolakien muuttamisesta (hyväksytty 2. käsittelyssä 29.11.2023 pääosin muuttamattomana pl. tarkentava siirtymäsäännös PerVL:n alennetun viivästyskoron soveltamisesta; keskeinen sisältö tuloveroasteikon tulorajojen korotus 2,8 %:lla, työtulo- ja perusvähennyksen korotus, 65 vuoden ikärajaan perustuvat työtulovähennyksen muutokset, asunnon ja työpaikan välisen matkan vähennyksen omavastuuosuuden nosto 900 euroon, korotetun kotitalousvähennyksen jatko vuodelle 2024, laillistetun fysio-/toimintaterapeutin antama terapia oikeuttaa kotitalousvähennykseen, ulkomaisten avainhenkilöiden lähdeverotuksen pidennys 48 kk:sta 84 kk:een, määräaikaista rahastopoikkeuksen voimassaoloa jatketaan liittyen yhteisöjen tosiasiallisen johtopaikan perusteella määräytyvään verovelvollisuuteen, PerVL:n pidennettyä maksuaikaa pidennetään 2 v:sta 10 v:een ja maksamatta olevasta perintöverosta perittäisiin alennettua viivästyskorkoa).

2. Verohallinnon uusimmat ohjeet, päätökset ja kannanotot
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/

Tukihenkilö- ja tukiperhetoiminta verotuksessa

Yritysjärjestelyt ja verotus – osakevaihto

Yritysjärjestelyt ja verotus – sulautuminen

Sampo Oyj:n osittaisjakautumisessa syntyneen Mandatum Oyj:n ja Sampo Oyj:n osakkeiden hankintamenon määrittäminen verotuksessa

Yhteisön käyttöomaisuusosakkeiden luovutusten verokohtelu

Vapaan oman pääoman rahaston varojenjako verotuksessa

Laskutuspalveluyritysten maksamat matkakustannusten korvaukset

Työkorvauksen maksaminen rajoitetusti verovelvolliselle ulkomaiselle yritykselle

Rajoitetusti verovelvollisen ulkomaisen yhteisön tuloverotus Suomessa − Liiketulo ja muut Suomesta saadut tulot

Korkovähennysoikeuden rajoittaminen yritysverotuksessa

Tuloverotuksen julkiset tiedot verovuosi 2022

Osakesäästötilin verotus

Verohallinnon päätös maksujen ja palautusten käyttämisestä verojen suoritukseksi

Kuntien ja seurakuntien tuloveroprosentit vuonna 2024

Verohallinnon päätös rajoitetusti verovelvollisen eläkkeensaajan ennakonpidätysprosenttien ja ennakonkannossa määrättävän ennakkoveron laskentaperusteista vuodelle 2024

Verohallinnon päätös ennakonpidätysprosenttien laskentaperusteista palkkatuloa varten ja ennakonkannossa määrättävän ennakkoveron laskentaperusteista vuodelle 2024

Verohallinnon päätös ennakonpidätysprosenttien laskentaperusteista eläkettä ja eläkkeensaajan palkkatuloa varten sekä ennakonkannossa määrättävän ennakkoveron laskentaperusteista vuodelle 2024

Verohallinnon päätös ennakonpidätyksen toimittamistavoista ja määrästä

Verohallinnon päätös vuodelta 2024 toimitettavassa verotuksessa noudatettavista luontoisetujen laskentaperusteista

Verohallinnon päätös kunnallisveron, vakuutetun sairausvakuutusmaksun ja kiinteistöveron vapauttamisen ratkaisuvallan pidättämistä koskevan ilmoituksen antamisesta

Verohallinnon päätös matkakuluvähennyksen määrästä vuodelta 2023 toimitettavassa verotuksessa

Verohallinnon päätös verovapaista matkakustannusten korvauksista vuonna 2024

Verohallinnon päätös yleisestä tiedonantovelvollisuudesta

Verohallinnon päätös rakennusmaan verotusarvon laskentaperusteista

Verohallinnon päätös pellon keskimääräisestä vuotuisesta tuotosta ja salaojituslisästä

Verohallinnon päätös metsän keskimääräisestä vuotuisesta tuotosta

Verohallinnon päätös vientipalautuksen hakemisessa ilmoitettavista tiedoista

Verohallinnon päätös hakemuksessa veron palauttamisesta autoverolain 11, 23, 24 ja 25 §:ssä tarkoitetusta ajoneuvosta ilmoitettavista tiedoista

Verohallinnon päätös autoveroilmoituksella ilmoitettavista tiedoista

 

3. KHO:n vuosikirjapäätökset

KHO:2023:104 – Korkein hallinto-oikeus Henkilökohtaisen tulon verotus – Pääomatulojen hankkimisesta johtuneet menot – Rahoitusvastike – Tappiollinen tulonhankkimistoiminta – Kiinteistöosakeyhtiö – Lomahuoneisto

A oli omistanut Kiinteistö Oy B:n osakkeet, jotka yhtiöjärjestyksen mukaan tuottivat oikeuden hallita yhtä yhtiön rakennuksessa olevaa lomahuoneistoa. Kiinteistö Oy B:n yhtiöjärjestyksessä oli määrätty, että osakkeenomistajalla oli oikeus käyttää lomahuoneistoaan korkeintaan 56 vuorokautta kalenterivuodessa. Muuksi ajaksi lomahuoneiston käyttöoikeus jäi Kiinteistö Oy B:lle siten, että yhtiön oli vuokrattava huoneisto valitsemalleen palveluntuottajalle vuokratuottojen kerryttämiseksi yhtiölle. Kiinteistö Oy B tilitti vuokratuoton vuokrausvelvoitteen piirissä olevien lomahuoneistojen osakkeenomistajille vuokratuottona, osinkona tai pääomanpalautuksena siten, että nettotuotto jaettiin osakkeenomistajille heidän omistamiensa osakkeiden lukumäärien suhteessa riippumatta siitä, kuinka paljon kunkin osakkeenomistajan hallitsema lomahuoneisto oli ollut vuokrattuna.

A oli maksanut Kiinteistö Oy B:lle 9 600 euroa rahoitusvastiketta vuonna 2015 ja 9 024 euroa sekä vuonna 2016 että vuonna 2017. Yhtiöjärjestyksen mukaan rahoitusvastikkeilla katettiin yhtiön rakennusaikaisten ja muiden pitkäaikaisten lainojen hoitomenoja. Kiinteistö Oy B oli tulouttanut rahoitusvastikkeet kirjanpidossaan. Yhtiö ei ollut perinyt A:lta hoitovastikkeita. A oli saanut yhtiöstä 2 560 euron suuruisen pääomanpalautuksen sekä vuonna 2015 että vuonna 2017.

Korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei Kiinteistö Oy B ollut luonteeltaan tavallinen kiinteistöosakeyhtiö, vaikka sen yhtiöjärjestyksen mukaan lomahuoneiston hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajan hallintaoikeutta oli rajoitettu olennaisella ja merkittävällä tavalla. Tämän vuoksi ja koska Kiinteistö Oy B oli tulouttanut A:n maksamat rahoitusvastikkeet, A:n maksamia rahoitusvastikkeita ei ollut pidettävä yhtiöön tehtyinä lisäsijoituksina. Koska A oli omistanut osakkeet tulonhankkimistarkoituksessa, hänellä oli oikeus vähentää yhtiölle maksamansa rahoitusvastikkeet pääomatulon hankkimisesta johtuneina menoina siltä osin, kuin niiden ei katsottu kohdistuvan lomahuoneiston omaan käyttöön, vaikka näiden menojen määrä ylitti osakkeiden tuottamien tulojen määrän. Verovuodet 2015–2017.

Asunto-osakeyhtiölaki 28 luku 2 §, Tuloverolaki 31 § 4 momentti, 32 § (716/2004) ja 54 § 1 momentti, Ks. KHO 1975 B II 541, KHO 2015:99 ja KHO 2016:169

4. KVL:n ennakkoratkaisut https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ennakkoratkaisut/

KVL:043/2023 – vero.fi Elinkeinotulon verotus, Tulon veronalaisuus, Menon vähennyskelpoisuus, Valuuttakurssivoitto tai -tappio, Ulkomaanrahan määräinen tilinpäätös, Tosiasiallinen johtopaikka

Hakija oli tuloverolain 9 §:n 8 momentissa tarkoitetun tosiasiallisen johtopaikan perusteella Suomessa yleisesti verovelvollinen ruotsalainen osakeyhtiö, joka oli myöntänyt tytäryhtiölleen B Oy:lle euromääräisiä lainoja sen toiminnan rahoittamiseksi.

Hakija ei ollut kirjanpitolain 1 luvun 1 b §:n 3 momentin nojalla velvollinen laatimaan euromääräistä kirjanpitolain mukaista tilinpäätöstä. Hakija oli velvollinen laatimaan tilinpäätöksen Ruotsin kirjanpitolainsäädännön mukaan, jolloin tilinpäätöksen esittämisvaluutta oli Ruotsin kruunu. Euromääräinen lainasaaminen muutettiin kruunuiksi tilinpäätökseen. Kun valuuttakurssi tilikauden aikana muuttui, syntyi realisoitumaton valuuttakurssivoitto tai -tappio, jonka hakija merkitsi Ruotsin kirjanpitolainsäädännön edellyttämällä tavalla kirjanpidolliseen tulokseensa tuotoksi tai kuluksi.

Keskusverolautakunta totesi, että kun hakija antoi euromääräisen lainan, se kantoi valuuttakurssiriskin, joka lainaan liittyi. Valuuttakurssierät syntyvät suhteessa raportointivaluuttaan, ja sitomalla valuuttakurssierien jaksotus kirjanpitoon laissa oli varmistettu se, että valuuttakurssierot vaikuttavat verotettavaan tulon määrään systemaattisesti.

Keskusverolautakunnan mukaan valuuttakurssivoittojen ja -tappioiden määrän laskeminen euroissa edellytti, että yhtiö laati vuosittain tuloslaskelman ja taseen kirjanpitolain säännösten mukaan euromääräisenä, eikä ainoastaan muuttanut ulkomaanrahan määräistä tuloslaskelmaa ja tasetta euroiksi.

Kun hakija ei ollut velvollinen laatimaan euromääräistä kirjanpitolain mukaista tuloslaskelmaa ja tasetta, keskusverolautakunta katsoi, että hakijan viralliseen tilinpäätökseen kirjatut valuuttakurssivoitot ja -tappiot oli otettava sen verotuksen perustaksi.

Hakijan tytäryhtiölleen antamasta euromääräisestä lainasta Ruotsin kirjanpitolainsäädännön mukaisesti kruunuissa laadittuun tilinpäätökseen merkittyjä realisoitumattomia valuuttakurssivoittoja pidettiin siten elinkeinotoiminnan verottamisesta annetun lain 5 §:n 12 kohdassa tarkoitettuina veronalaisina tuloina ja vastaavia realisoitumattomia valuuttakurssitappioita lain 18 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettuina vähennyskelpoisina menoina.

Ennakkoratkaisu verovuodelle 2023. Tuloverolaki 9 § 9 mom. Laki elinkeinotulon verottamisesta 5 § 12 k., 18 § 1 mom. 3 k., 26 § 1 mom. Kirjanpitolaki 1 b § 1 ja 3 mom. (Ei lainvoimainen) Valitettu

5. Hallinto-oikeuksien päätöksiä https://www.finlex.fi/fi/oikeus/hao/

Ei uusia julkaistuja päätöksiä