Edellisessä kesäkuun veropaketissa on huomioitu HE:t 71/2025 vp asti, KHO:n päätökset 2025:55 asti ja KVL:n ennakkoratkaisut 2025/26 asti. HaO-päätöksiä oli julkaistuna 17.6.2025 asti. Verohallinnon ohjeet, päätökset ja kannanotot noteerattiin kesäkuulta, samoin Kirjanpitolautakunnan yleisohjeet, lausunnot ja poikkeusluvat. Veroliitännäisiä KKO:n ratkaisuja ei ollut. Uutena veropaketin lopussa oli VVM:n lausuntopyynnölle lähettämät veroaiheiset lakiesitysluonnokset.

1. Hallituksen esitykset

Ei uusia veroaiheisia hallituksen esityksiä (viimeisin HE 72/2025 vp).

2. Verohallinnon uusimmat ohjeet, päätökset ja kannanotot
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/

Osakeyhtiön sukupolvenvaihdos verotuksessa

Luettelo tonnistoverovelvollisista

Ketjuuntuvien yhtymien tuloverotuksesta

Linkki: Kaikkien tuomioistuinten ratkaisut

3. KHO:n ennakkopäätökset ja muut julkaistut päätökset

Ei uusia veroaiheisia KHO:n päätöksiä.

4. KVL:n ennakkoratkaisut https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ennakkoratkaisut/

KVL:030/2025 Arvonlisävero, Lainakilpailutuspalvelu, Rahoituspalvelu, Luoton välityspalvelu

A Oy tarjosi asiakkailleen kertaluontoista lainakilpailutuspalvelua. Lisäksi A Oy suunnitteli aloittavansa jatkuvan lainakilpailutuspalvelun tarjoamisen. Kertaluontoisessa lainakilpailutuspalvelussa A Oy veloitti palkkion lainakilpailutuksen perusteella. Jatkuvassa lainakilpailutuspalvelussa A Oy veloitti asiakkaalta kiinteän kuukausipalkkion. Molemmat palvelut muodostuivat samoista A Oy:n suorittamista tehtävistä. Kummassakin palvelussa A Oy vertaili asiakkaan tietoja ajan tasalla oleviin lainamarkkinatietoihin. Tietojen perusteella A Oy tuotti analyysin, jonka A Oy tarjosi pankille aloittaessaan kilpailutuksen. A Oy laati pankille lainan tarjouspyynnön, vastaanotti pankkien tarjoukset, teki lainavertailun ja esitti asiakkaalle oman suosituksensa. Tämän jälkeen A Oy välitti asiakkaan vastauksen pankille ja avusti asiakasta lainasopimuksen loppuunsaattamisessa.

A Oy tarjoaman kertaluontoisen lainakilpailutuspalvelun ja A Oy:n tarjoaman jatkuvan lainakilpailutuspalvelun keskeisenä sisältönä oli A Oy:n asiakkaan ja pankin saattaminen yhteen, jotta nämä tekisivät lainasopimuksen. A Oy:n suorittamia palveluja oli siten pidettävä arvonlisäverottomana luoton välityspalveluna. Kyse oli AVL 42 §:ssä tarkoitetun rahoituspalvelun myynnistä.
Ennakkoratkaisu ajalle 18.6.2025-31.12.2026, Arvonlisäverolaki 1 § 1 momentti 1 kohta, 41 §, 42 § 1 momentti 2 kohta, (Ei lainvoimainen)

KVL:027/2025 Yleishyödyllinen yhteisö, Elinkeinotoiminta, Tutkimustoiminta

Hakija oli yksityinen voittoa tavoittelematon tutkimuslaitos ja tuloverolain 22 §:ssä tarkoitettu yleishyödyllinen yhteisö. Ennakkoratkaisuhakemus koski sitä, onko Valtioneuvoston päätöksentekoa tukevaan tutkimustoimintaan tarkoitetusta VN-Tutkiva -määrärahasta saatava tutkimusrahoitus hakijan elinkeinotuloa.

Keskusverolautakunta totesi, että VN Tutkiva -määrärahalla rahoitetut tutkimushankkeet liittyivät kiinteästi hakijan yleishyödyllisen tarkoituksen toteuttamiseen, eli riippumattoman tieteellisen tutkimuksen tekemiseen. Tutkimusta rahoitettiin pääosin hankerahoituksella, mihin VN Tutkiva -määräraha lukeutui, ja osin jäsenmaksurahoituksella. Hakijan tutkimustoiminnan muoto ja sisältö eivät riippuneet tutkimuksen rahoitustavasta, eikä tutkimustoiminnan rahoittajalla ollut mahdollisuutta vaikuttaa tutkimuksen lopputulokseen. Hakija julkaisi kaiken tekemänsä tutkimuksen omissa nimissään. Hakija ei tavoitellut voittoa, eikä harjoittanut muuta kuin tutkimustoimintaa.

Hakijan toimintaan liittyi kuitenkin myös elinkeinotoiminnan piirteitä. Hakijan hankerahoitettu tutkimustoiminta oli jatkuvaa. Toiminta oli liikevaihdolla mitattuna laajaa, ja se kohdistui laajasti julkisiin toimijoihin. Toimintaa toteutettiin palkatulla henkilökunnalla, ja toimintaan liittyi siten myös liiketoimintariskiä. VN Tutkiva -määrärahaa voitiin käyttää vain hankkeeseen suoraan liittyviin menoihin. Määrärahalla ei siten voinut tehdä voittoa tai kattaa hakijan muiden hankkeiden tai toimintojen kustannuksia. Vaikka tutkimustoiminnassa ei ollut kysymys tavanomaisten suoritteiden myynnistä, toiminta saattoi joissain tilanteissa tapahtua kilpailuolosuhteissa myös elinkeinotoiminnan harjoittajien kanssa.

Kokonaisuutena arvioiden keskusverolautakunta katsoi, että VN Tutkiva -määrärahasta saatava tutkimusrahoitus ei ollut hakijan tuloverolain 23 §:n 1 momentissa tarkoitettua elinkeinotuloa. Tältä osin ei ollut merkitystä, saiko hakija rahoituksen suoraan valtioneuvostolta vai useamman toimijan konsortiossa päätoteuttajalta konsortiosopimuksen mukaan laskutettuna suorituksena.

Ennakkoratkaisu verovuosille 2025 ja 2026. Tuloverolaki 23 § 1 momentti, (Ei lainvoimainen)

5. Hallinto-oikeuksien päätöksiä https://www.finlex.fi/fi/oikeus/hao/

Ei uusia veroaiheisia HAO:n päätöksiä.

6. Kirjanpitolautakunnan yleisohjeet, lausunnot ja poikkeusluvat Etusivu – (kirjanpitolautakunta.fi)

Yleisohjeet

Ei uusia yleisohjeita

Lausunnot ja poikkeusluvat

Ei uusia lausuntoja ja poikkeuslupia

Hyvinvointialue ja kuntajaosto

Ei uusia yleisohjeita

Ei uusia lausuntoja

7. KKO:n ennakkopäätökset

Ei uusia veroliitännäisiä päätöksiä

8. VVM:n lausuntopyynnölle lähettämät esitysluonnokset Lausuntopyynnöt – Lausuntopalvelu

Ei uusia veroaiheisia lausuntopyyntöjä